כביש 561: עלייתו ונפילתו של כביש רוחב מרכזי בשרון. לעומקם של דברים, גיליון אוגוסט

ניתן לומר היום - כמעט שנות דור מאז הפכה התנועה העוברת ברחוב הבנים לבלתי נסבלת - שכל ראשי המועצות נכשלו בתפקידם, אולם אף אחד מהם לא ניסה להציג את הכישלון כהישג.

כביש 561: עלייתו ונפילתו של כביש רוחב מרכזי בשרון.

כביש 561 הוא כביש רוחב מרכזי בשרון, המהווה אחד מכבישי הרוחב הארציים המתוכננים. יעודו של הכביש, לחבר בין כבישי האורך הארציים: דרך מספר 2 ("כביש החוף") ודרך מספר 4 ("הכביש הישן"), ובהמשכו אף להתחבר לדרך אזורית אורכית מספר 562 במזרח. המקטע המערבי של כביש 561 קיים כבר כיום, ואנו נוסעים בו, חלקנו כמעט מדי יום, בקטע המחבר בין מחלף גשר השלום ("רחוב שלום עליכם") המצוי מעל דרך מספר 2 (כביש החוף), לבין כיכר הרחובות הארי טרומן, מאיר אריאל ובנימין ד'יזראלי – כיכר המכונה בפי כל: "כיכר הג'ירפות", הממוקמת ביציאה המערבית של כפר-נטר. מקטע ההמשך המרכזי של כביש 561: מכיכר הג'ירפות ועד דרך מספר 4 ("הכביש הישן"), מתוכנן מזה שנים רבות, נתיבו כבר ידוע והוכרע בועדות התכנון, אך בשטח דבר לא באמת קורה והכביש מתעכב עשרות שנים.

כביש 561, מהווה כביש רוחב בעל ערך תחבורתי ברמה הארצית, ויותר מכך ברמה האזורית של מטרופולין העיר נתניה וישובי השרון. אך מן המפורסמות היא, כי לתושבי המושבה אבן-יהודה, מהווה הכביש אויר לנשימה ממש. לתושבי צפון המושבה, אשר בהעדר סלילת הכביש, הפכו רחובותיהם לחליפי הכביש בפועל ולצירי תנועה אזוריים הקולטים אליהם ופולטים דרכם "תנועה עוברת",- לאלו הכרחי הכביש כבר שנים רבות. שכן, תנועה עוברת זו כרוכה בעומסי תנועה גדולים – שאינם תואמים תכנונית את רוחב הרחובות – תנועה היוצרת מפגעים מסכני חיים של ממש, המלווים בתופעות רעש וזיהום אוויר, אשר להם גם השלכות בריאותיות ארוכות טווח.

במשך שנים רבות, סלילת כביש 561 – החיונית לתושבי המושבה, ובעיקר לתושבי צפונה – עמדה על סדר יומה של המועצה. ראשי המועצות בעשרות השנים האחרונות פעלו לקיצור זמני ביצוע הכביש, מתוך הבנה שהפתרון לעומסי התנועה הקשים בצפון המושבה, נעוץ בסלילתו של כביש הרוחב 561, שיקשר בין דרך מספר 2 שממערב למושבה לדרך מספר 4 ממזרחה, וכי הסטת התנועה העוברת – החוצה את המושבה מזה שנים רבות מדי – לכביש רוחב זה, תהווה את הפתרון המיוחל.  אין צורך להכביר במילים אודות סבלם הגדול והמתמשך של תושבי הרחובות: הבנים והעצמאות, ובשנים האחרונות, גם אם במידה פחותה, תושבי: תל-צור, הנוטר וההדרים. המדובר אם כן בתושבי רחובות מושבתנו, שעשרות אלפי כלי-רכב, רובם של נוהגים שכלל אינם גרים במושבה, שועטים בהם מבוקר עד ערב, כל ימות השנה ובחזית בתיהם.

ניתן לומר היום – כמעט שנות דור מאז הפכה התנועה העוברת ברחוב הבנים לבלתי נסבלת – שכל ראשי המועצות נכשלו בתפקידם, אולם אף אחד מהם לא ניסה להציג את הכישלון כהישג. במה דברים אמורים – עד לפני כשנה "שיווקה" המועצה את טיפולו של הררי בקידום סלילת כביש 561 כהצלחה מסחררת. זר כי היה נוחת במושבה היה משוכנע כי הכביש נסלל והבעיה מאחורינו, למרות שבפועל דבר לא ארע וכפי שהדברים נראים היום, ספק אם יפתח הכביש לתנועה בעשור הקרוב. במשך שנים דאג הררי לדווח לנו באופן שוטף ובזמן אמת על כל "הישג" אישי נוסף שלו בדרך לסלילת הכביש. כאן מצולם הוא רוכן על תכניות הכביש ומתאר כי "או טו טו" הטרקטורים בשטח, שם הוא מדווח כי חזר מעוד דיון בועדה המחוזית שדנה בקידום הכביש, פה הוא מצולם עם ראש עיריית נתניה, מביט בגאווה על מפות הביצוע של הכביש ועוד כהנה וכהנה.

שיא השיאים נרשם סמוך לבחירות הקודמות לראשות המועצה בשנת 2018, כאשר "בישר" לכולם כי לפי "דיווח שקיבל" משר התחבורה דאז (חבר מפלגתו ישראל כץ) – העבודות לסלילת הכביש יסתיימו עד שנת 2020… נו טוב, שנת 2020 חלפה עברה, עימה חלפה גם שנת 2021, וגם 2022 מתקדמת בצעדי ענק לסופה, וכביש אין. אפילו טרקטור קטן לרפואה לא נצפה בתוואי המתוכנן של הכביש. באפריל 2021, כחודש לאחר הבחירות לכנסת, תוכנן להתקיים טקס הנחת אבן פינה לכביש, ברוב עם ובמעמד שרת התחבורה דאז (חברת מפלגתו מירי רגב), הטקס, ועמו גם העבודות נדחו לחודש מאי 2021 אך גם הוא בוטל. רק השלט המעיד על עבודות הצפויות נותר לו לדהות בשמש המקומית האכזרית.

להיכן "נעלם" כביש 561 ומדוע "ירד" מסדר יומה של המועצה, ומדוע איננו "נהנים" מעוד דיווחים באשר לסטאטוס הביצוע של פרויקט הסלילה? מסתבר כי פשוט אין "כביש 561". על-פי ההחלטה הנוכחית שהובעה על ידי שרת התחבורה, "נחיצות סלילת הכביש תבחן מחדש", החלטה שמשמעותה גניזת הכביש ולכל הפחות עיכוב פתיחתו לציבור למשך עשור נוסף. הפרויקט אם כן תקוע, התקציב איננו ודבר לא קורה, לבד מסבלם הגובר של תושבי הרחובות העצמאות והבנים. שם התנועה גוברת, הסכנה גדלה, זיהום האויר מעצים וקשה יותר מיום ליום לצאת מחניית הבית.

הררי יודע שהפרויקט "מת", על כך אף מסרה לו אישית שרת התחבורה בחודש ינואר בפגישתם במושבה קדימה. אז למה השתיקה? כי גם הוא מבין שמדובר בכישלון מהדהד. לאחר שבמערכת הבחירות הקודמת הבטיח כי הכביש יסלל עד סוף 2020. בפועל הפרויקט נגנז. נוח "לשכוח" מהכביש בתקווה שגם אנחנו נשכח.

אמנם ביצוע הכביש אינו באחריות המועצה המקומית. אולם כאשר משרד התחבורה בעצם "גונז" את ביצועו של פרויקט התשתית החשוב ביותר למושבה, מצופה מנבחרינו שיובילו מאבק ציבורי עיקש הכולל הפגנות, סגירת כביש רחוב הבנים, פניה לבית משפט ועוד. כך מקדמים פרויקט חשוב בארצנו – במאבק נחוש. במנהיגות. לצערנו שוב "השקט התעשייתי" הוא ערך מקודש, מקודש מקדושת הסכנה לחיי אדם ומאיכות חיי התושבים. לכן כנראה, מחרישים את המחדל.

כתבתו של מורן מן, מדור "לעומקם של דברים", גיליון אוגוסט

.

שתף:

עוד פרסומים: