מה קרה לתוכנית המתאר? סקירה אודות תוכנית המתאר היישובית המתהווה. לעומקם של דברים, גיליון ספטמבר

בשלהי חודש יולי, החל מיקי לפיד - תושב מעמיק ומעורב, לפרסם בקבוצות הפייסבוק במושבה, סדרת פרסומים אודות תכנית המתאר הכלל ישובית המתהווה>>

בשלהי חודש יולי, החל מיקי לפיד – תושב מעמיק ומעורב, לפרסם בקבוצות הפייסבוק במושבה, סדרת פרסומים אודות תכנית המתאר הכלל ישובית המתהווה. תכנית, העתידה להחליף את תכנית המתאר הישובית הארכאית של המושבה,  – הקימת עוד משנת הולדתי: 1977. נוכח הניתוח המעמיק, האכפתיות רבת השנים והנסיון אותו צבר מיקי בנושא – הגם שאיני מסכים עם כלל מסקנותיו ותובנותיו – ובהינתן כי הנושא חשוב ציבורית במדרג העליון, מצאתי לנכון להביא את הדברים, ככתבם וכלשונם. הנה הם לפניכם:

***

אחרי 8 שנים ו-3 מיליון שח – מה קרה לתכנית המתאר ?

אתר המועצה: "להוביל ולא להיות מובלים….רשויות התכנון במדינה מקדמות בנייה מסיבית…על מנת לתת מענה למשבר הדיור". הצפיפות באזורי הביקוש לבניה למגורים עולה משנה לשנה. תכנית המתאר יצאה לדרך בשנת 2014 עם 9 יח"ד לדונם. הוועדה המחוזית לתכנון דורשת היום 14 יח"ד לדונם. את הסחף הזה חייבים לעצור ומיד.

אבל תכנית מתאר זה לא רק יח"ד לדונם, ובוודאי לא ענין רק ליזמים וקבלנים. כל פרט בחיינו בשלושים השנים הבאות: חניה ופקקים, אולם מופעים, קאונטרי, שטחים ירוקים, ערך הנכסים, חינוך ילדינו ועוד רבים אחרים, הכול נקבע בתכנית המתאר עכשיו. בהעדר תכנון אורבני כולל, המדינה והיזמים יבנו מגורים, התשתיות יוותרו מאחור. את התוצאות אנחנו חווים כל יום.

בקרוב, כשהתכנית תופקד להתנגדויות, יגיע הזמן שלנו להשפיע. כל אחד יוכל להגיש את הערותיו ואף להופיע בפני הועדה. כדאי להיות מוכנים ולדעת יותר.

יצאנו לבדוק מה קרה לתכנית המתאר.

בימים הקרובים יעלו כאן מספר פוסטים שינסו לבדוק איפה עומדת התכנית, למה היא תקועה, לאן ממשיכים מכאן ומה התפקיד שלנו, התושבים. לא נעסוק בתוכן אלא בתהליך. חלק מהפוסטים יהיו ארוכים, אבל זה גם אופיו של הפרויקט הארוך והחשוב ביותר שבוצע במושבה מעולם.

אז קחו אוויר ובואו נתחיל.

בסוף 2013 נבחר אבי הררי לראשות המועצה. כבר אז זיהה את החשיבות של תכנית מתאר למושבה. הוא כתב באתר המועצה: "נדרש חזון ושינוי משמעותי בתכנון האורבני ובביצועו הלכה למעשה". אבי צדק באבחנה אבל כשל לחלוטין בביצוע.

בתוך ההתמודדות על התפקיד התחייב: "נכין בשקידה וביעילות תכנית מתאר"חיפשנו "שקידה" ו"יעילות" אבל במקומם מצאנו רשלנות, מריחות ושיקולים זרים.

בהעדר ועדה מקומית עצמאית לבניין ערים (שרונים היא לא שלנו- ועל כך בהמשך) הוקמה וועדה מייעצת לתכנית המתאר בה חברו תושבים מתנדבים שמקצועם בתחום. אבל רק 5 מתוך 14 מהחברים ענו לקריטריון הנ"ל. כל היתר היו בעלי תפקידים במועצה. אבי לא רצה יעוץ. כהרגלו, הוא רצה אומרי הן, וכך הרכיב את הועדה.

במפגש תושבים באוגוסט 2015, סימן אבי יעד של 3 שנים לאישור התכנית.  מתכנן המתאר, ברנדייס, שעמד לצדו, לא היה שלם עם ההערכה הזו, אבל 3 מיליון שח הם כנראה סיבה טובה לשתוק.

במהלך 2014-2015 הוקדשה ישיבת מועצה אחת (מתוך יותר מ 20) לתכנית המתאר. לא התקיים דיון ולא נשאלו שאלות. היו להם כנראה דברים חשובים יותר.

באפריל 2016 הוצגה התכנית לצבור, וחודש לאחר מכן עלתה לדיון מקדמי בוועדה המחוזית. כצפוי, הוועדה העמידה יעד של 45000 תושבים בבניינים שחלקם בני 14 קומות. מרחק שנות אור מההכרזות חסרות הבסיס של אבי על "שמירה על הצביון הכפרי". במועצה נבהלו, ושנתיים אחרי שהמהלך יצא לדרך עלתה במועצה בקורת ראשונה, וכנראה אחרונה.

חבר המועצה יוסי אלבז :"לדעתי לא קיבלנו החלטות כמו שצריך בעניין. הנושא החשוב ביותר שהיה כאן בישוב. הכל נמרח. לא הייתה הצבעה…. אמרו לי שיהיה דיון ולא היה". ה"דיון" הזה בין אבי ליוסי נמשך 3 דקות.

גם אבי הבין שהמספר 45000 יגרום לאי שקט ציבורי, שעלול להגיע לשיאו בשנת 2018 – בעיצומה של מערכת בחירותתכנית המתאר נעלמה מהמכ"ם ל 4 שנים בהחלטה של איש אחד,  שנועדה לשרת רק אותו, בניגוד מוחלט לאינטרס הציבורי.  (מוכר ?). גם הוועדה המייעצת, שהספיקה להתכנס 5 פעמים בחייה הקצרים (בלי פרוטוקולים) נעלמה.

ב 2018 הייתה אמורה להיות לאבן יהודה תכנית מתאר מאושרת ותקפה (כך לפי ההבטחות של אבי). זה כמובן לא קרה. "שתיקת הכבשים" נפלה על חברי המועצה. אף אחד לא שאל מה קרה למתאר, אבל חלק מ"הכבשים" קבלו אותות הצטיינות דמות שריונים לקדנציה הבאה.

רק במאי 2020 חוזרת תכנית המתאר לזירה הציבורית ומוצגת בפני חברי המועצה ותושבים. 6 שנים, 3 מיליון ₪ ו- 10 מריונטות שותקות. אין שאלות. הכול ברור, הצבעה פה אחד. לקיחת אחריות או הסברים על סיבות הפיגור לא היו שם. התכנית אושרה גם בשרונים. אבי, כדרכו, רץ לפייסבוק ומכריז על "צעד היסטורי ליישוב".  אם כל כך חשוב – אז איפה היית 4 שנים ? אירוע חסר משמעות סטטוטורית, מנופח לממדים "היסטוריים": "מאז הקמתו לא הוכנה תכנית אב לטווח הארוך". תיקון: לאבן יהודה יש תכנית אב משנת 2006.

אחרי 3 חודשים אבי שוב בפייסבוק: "תכנית המתאר…הועברה לוועדה המחוזית לאישור סופי". נראה כאילו אנחנו במרחק נגיעה מהיעד, אבל האמת היא שעד עכשיו זה היה משחק מקדים. הספור האמתי מתחיל כאן, במחוזית, ולפנינו עוד 5 שנים לפחות.

בסיכום הפעילות לשנת 2020 מצאנו "הפקדת תכנית מתאר יישובית בוועדה המחוזית". תיקון: תכנית המתאר לא הופקדה. לא אז וגם לא עד היום. היא בדיונים בוועדה המחוזית אבל "הפקדת תכנית מתאר" זה אירוע סטטוטורי ע"פ החלטת הועדה המחוזית, ואנחנו עדיין לא שם. חוסר הבנה או זריית חול בעיניים ? כנראה גם וגם.

ב 22.2.21 התכנסה הועדה המחוזית לדיון ראשון לקראת הפקדה. הדיון התקיים בזום והוא היה פתוח לצבור. אבל אלוף השקיפות "שכח" להודיע לתושבים על קיומו של הדיון החשוב ביותר בפרויקט הדגל של המושבה, והוא ידע למה. אבי העדיף לתווך לנו את המידע כולל שרותי עריכה. הפייסבוק סובל הכול, כולל סיפורי בדים. הנה כמה ציטוטים.

"ישיבת הוועדה המחוזית בפעם הראשונה לדיון בתוכנית המתאר". אם זו הישיבה הראשונה אז איך הכרזת לפני חודשיים שהתכנית הופקדה ? "זהו יום חגפיגור של 3 שנים זה חג ? "מודה לחברי צוות הכנת תכנית המתאר". זה הצוות שלא התכנס כבר 5 שנים. ועוד דבר אחד חשוב שאבי שכח לספר, והוא אולי הסיבה העיקרית שבגינה העדיף שלא נצפה בדיון: הוועדה שלחה אותו הביתה לבצע 9 תיקונים בתכנית. או במילים אחרות- הסוף עוד רחוק.

8  חודשים נדרשו למועצה לבצוע התיקונים בתכנית. אחד מהם אני מכיר אישית: תיקון 9: שמורת הטבע בגבעת פרחי הבר הדסים. 6 שנים ועשרות הבטחות, אבל השמורה נשארה מחוץ לתכנית. התיקון הוכנס והוא כולל 2 שורות שנוסחו לפני 4 שנים. לזה אבי קרא "יעילות ושקידה".

ב 18.10.21 מתקיים במחוזית "דיון בתנאים להפקדה". בישיבה הזו מנסחים את התנאים להפקדת התכנית. אבי בפייסבוק:  "אושרה להפקדה תכנית המתאר הכוללנית של אבן יהודה".  עוד הטעיה. הנה הנוסח המדויק של ההחלטה (קחו אוויר ושבו): "מחליטה הועדה להפקיד את התכנית בתנאים הבאים"  וכאן מופיעה רשימה של כ 80 תנאים ותיקונים נדרשים לפני הפקדה. אבל החגיגה נמשכת (יהיו לייקים) "רגע משמעותי, חשוב וחגיגי ".  וגם"  :אבן יהודה תקבל מעתה מסגרת תכנונית לטווח ארוך"..   זה יקרה אולי בעוד 2-3 שנים.

ואז: "חשוב לקדם אותה ולמנוע כל פגיעה עתידית ביישוב" כותב לנו האיש שאחראי לפיגור של 6  שנים לפחות בלוח הזמנים המקורי שהוא עצמו קצב. תם ולא נשלם. אל תלכו לשום מקום.

לא עברו חודשיים מההכרזה הנ"ל ואבי מאיים על שרת התחבורה: "אני מתנה את קידום תכנית המתאר בסלילת כביש 561".  מרב מיכאלי ממש נכנסה ללחץ ושאלה מה יהיה עם ה"אירוע היסטורי", "יום החג", "רגע משמעותי, חשוב וחגיגי" ו"מניעת פגיעה עתידית ביישוב"?

זו הייתה להערכתי יריית הפתיחה של מהלך הקפאה נוסף של התכנית עד לאחר הבחירות הבאות לרשויות ב 10-2023. אבי עשה זאת פעם אחת. הוא עלול לעשות זאת שוב. את התירוצים הוא כבר ימצא. 561 היה הראשון.

***

הצ-267: איך אושר מתחם הבניה מזרחית לדרך רבין- ולמה אסור לעכב את תכנית המתאר.

בשנת 2018 עצר אבי הררי את תכנית המתאר משיקולי בחירות. לא היה לו נוח לרוץ לקדנציה שניה כאשר ברקע תכנית ל 45000 תושבים. לפני כחודש הכריז שיעכב את התכנית שוב עד לסלילת כביש 561. בשנה הבאה – שוב בחירות למועצה. תכנית המתאר לא יכולה להיות בת ערובה לשום שיקול זר. לא כביש 561 (החשוב מאוד) ולא הבחירות למועצה.

מי שרואה מה שקורה היום מזרחית לדרך רבין – יבין. הנה ההסבר. מתחם 267, נמצא שם בשלבי בניה ראשונים. 430 יח"ד, בהן יתגוררו כ 500 ילדים בגיל בי"ס יסודי. איפה הם ילמדו ? כ 650 מכוניות יחנו כאן. 300 מהן ייצאו כל בוקר בשעות העומס לדרך רבין.

לפי התקן המקובל היו אמורים להיות כאן 19 דונם של שב"צים (שטחים לבניה ציבורית). זה היה מאפשר בניית בי"ס בשכונה. אבל היזמים הציעו רק 7.5 דונם והוועדה המחוזית אישרה.  כך נפגשים האינטרסים של יזמי הנדלן עם אלה של המדינה.  שניהם רוצים לבנות יותר מגורים ופחות תשתיות. אבל אנחנו גרים כאן ובשבילנו זה גם בית, לא רק נדלן.

המתחם הזה אושר בוועדה המחוזית ביוני 2008. הוא מעולם לא הובא לאשור או לדיון במועצה.  ערך השוק של כל הנכסים שיבנו כאן הוא כמיליארד שח. במשך 4 שנים הוא עבר את כל הליכי התכנון (כחוק-יש להדגיש), כאשר הנציג היחיד של המושבה שידע על קיומו היה ראש המועצה (הקודם). ההליך כולו נשמר בסוד כאילו היה העסק הפרטי של מישהו.

ב 2-2009 התבקשה המועצה לאשר תקציב של 2.5 מיליון שח לתכנון תשתיות במתחם. חברי המועצה, שלא שמעו מימיהם על קיומו של הפרויקט, דחו את הבקשה. בצוע התשתיות נדחה בכמעט 10 שנים  האם "הפגנת עצמאות" כזו אפשרית היום, בהרכב המועצה הנוכחי ?

בשנת 2014 אושרה תכנית שכונת הפארק, עם 1260 יח"ד-  מתחם הבניה הגדול ביותר בתולדות המושבה. הוא צמוד ל 267 הנ"ל ממזרח (מתחת לבי"ס בכר). הוא "יתרום" לפקקים בדרך רבין עוד 1000 מכוניות כל בוקר ועוד 1500 ילדים (להבדיל) בגיל בי"ס יסודי. התכנית הזו הובאה לדיון במועצה ב 29.12.10 כסעיף האחרון על סדר היום (בתקווה שיתעייפו ולא ישאלו שאלות). לא נמסרו למשתתפים מראש חומר כתוב או מפות. ראש המועצה והמהנדס דברו. פרוטוקול הדיון כולו "משתרע" על 15 שורות. הנה הסיכום: "חברי המועצה שאלו שאלות לגבי מס' יחידות הדיור, צפי לאכלוס, מתאר התוכנית ונענו ע"י ראש המועצה ומהנדס המועצה. לא נרשמו הסתייגויות לגבי התוכנית".  זהו. מוסיפים 4500 תושבים ויאללה מאוחר, הולכים הביתה.

ההליכים המתוארים לעיל, שנראים חסרי הגיון בעליל, היו אז חוקיים לחלוטין וכך זה עובד גם היום. ראש המועצה הוא הנציג הבלעדי של המושבה בכל הליך של תב"ע (תכנית בנין עיר). כך,  מתחת לרדאר, אושרו מאז שנת 2000 באבן יהודה 2700 יח"ד (כמעט 10000 תושבים). כל המתחמים הללו (גילץ החדשה, 267, הדסים ועוד) מתחילים להבנות עכשיו,  בתוך שנה נחיה כולנו בתוך אתר בניה.

איך זה קרה לנו ? הנה ההסבר: לישוב מעל גודל מסוים יש ועדה מקומית לתכנון ובניה שכל חבריה הם תושבי הישוב. בהגדרה, הם אמורים לייצג את האינטרסים של התושבים. לאבן יהודה אין ועדת מקומית לתכנון הבניה (אנחנו קטנים מידי). בוועדה המרחבית, שרונים, יש לנו נציג אחד – ראש המועצה. כל יתר החברים הם נציגי ישובים שכנים ,שהבעיות שלנו מעניינות אותם כשלג דאשתקד.  הם יעבירו כל תכנית שראש המועצה שלנו יבקש, ובתמורה הוא יעשה זאת בשבילם. כשאבי הררי התמודד על תפקיד הראש ב 2013 הוא כתב: "נפעל… להקמת ועדה מקומית לתכנון ולבניה (התנתקות מהוועדה המרחבית "שרונים") שתשרת את תושבי אבן יהודה בלבד".

המשפט הזה איננו סתם זריית חול בעיניים (כמו שמקובל אצלנו), אלא ממש "פייק".  כשאבי כתב אותו, הוא ידע שזה לא יקרה משום שהמחסום הוא מספרי, ולאבן יהודה אין סיכוי להגיע אליו בטווח זמן סביר. אבל בזמן בחירות הכל מותר. וגם לנו מותר לזכור ולצטט. מאוחר יותר אבי הבין שבשרונים יהיה לו הרבה יותר נוח. בדיוק כמו שנוח לו עם בי"ס תיכון של ויצו. כשיש השגים אז זה "אני, אני ואני" כשיש בעיות אז זה שרונים (זוכרים את חב"ד ?) או לחילופין ויצו.

מרבית מתחמי הדיור כלל לא מגיעים לשרונים לאשור, אלא מוגשים ישירות לוועדה המחוזית. שם ראש המועצה הוא לא חבר, אלא רק אורח, אבל הוא הנציג היחיד המוסמך לדבר בשם הישוב. שם לרחוב או תקציב לצביעת מעברי חציה, מחייבים החלטה במליאת המועצה (ואז יש גם פרוטוקול). תכנית בניה עם 1000 יח"ד, איננה חייבת אישור המועצה ואפילו לא עדכון חברי המועצה.

במצב הזה, ובהעדר תכנית מתאר מעודכנת (הנוכחית שלנו היא מ 1977), כל הליכי התכנון מתבצעים מחוץ לישוב,  אצל היזמים וועדות התכנון. להלן מגמת הגידול בצפיפות: בשנים 2000-2010 אושרו כאן 1150 יח"ד לפי צפיפות של 4-5 יח"ד לדונם. ב 2012 כבר 6 יח"ד לדונם (הדסים). ב 2014 אנחנו עם 7 יח"ד לדונם בשכונת הפארק. משבר הבניה למגורים רק מחריף. המדינה תמשיך לצופף את הבניה למגורים באזורי הביקוש והיזמים בוודאי ישמחו לשתף פעולה.

אם תכנית המתאר שלנו הייתה מקבלת תוקף ב 2018, כפי שאבי הררי הבטיח, היא הייתה מקבעת אותנו לתקופה ארוכה על 9 יח"ד לדונם. אבל לאבי זה לא היה נוח אז (בחירות). היום הועדה המחוזית מתעקשת על 14 יח"ד לדונם. מגמת הציפוף תמשך. תושבי אבן יהודה ישלמו מחיר כבד על העיכובים האלה. הפגיעה באיכות החיים שלנו תתעצם בכל התחומים.

השבוע שלחתי לראש המועצה מכתב בו אני דורש ממנו לפרסם לידיעת הציבור את הסיבות לעיכוב של 4 שנים בתכנית המתאר, שעוד ילך ויתנפח, ואת מסלול ההתקדמות במהלך האשור מכאן והלאה. כמו כן בקשתי להביא לידיעת הצבור את העלויות.

עותק מהמכתב נשלח לחברי המועצה (לא שיש לי צפיות).

***

תגובת המועצה לפרסומיו של לפיד, הוצגה באריכות מייגעת בפוסט מביש ומסית אותו פרסם הררי ביום 30.07.22. הררי שוב שובר שיאים שליליים במתקפות  אישיות, והפעם כנגד תושב ש"העז" להביע דעתו. דמוקרט. "ניהול משברים, לרבות אל מול התושבים" פרסמה המועצה במודעת הדרושים ב"קול קורא" ליועץ תקשורת ומדיה, משברים והסברה. יתכן כי היועץ של הררי כבר עובד על חשבוננו אל מול התושבים. הפעם היה זה אל מול לפיד.