בין שתי ערים (בנתיים מושבות), מדור לעומקם של דברים, גיליון ינואר

קרן גרין כבר לא תתמודד ותבחר לראשות מועצת אבן-יהודה ולא תפתור את בעיות התחבורה הקשות במושבה. אך אנו מייחלים להנהגה מקצועית, חכמה, אמיצה ציבורית ובעיקר – עניינית, שתוביל לפתרונות.

 

 

קרן גרין כבר לא תתמודד ותבחר לראשות מועצת אבן-יהודה ולא תפתור את בעיות התחבורה הקשות במושבה. אך אנו מייחלים להנהגה מקצועית, חכמה, אמיצה ציבורית ובעיקר – עניינית, שתוביל לפתרונות.

 

קרן גרין נבחרה רק לפני ארבע שנים לראשות מועצת קדימה-צורן, וקיבלה ירושה קשה בתחומי העיסוק הרבים של הרשות המקומית. הבעיות הקשות והבוערות מכולן היו בתחום התחבורה – פקקי ענק ביציאות מקדימה בצומת הדסים, הסדרי תנועה בעייתיים לאורך כביש 562 המחבר בין קדימה לצורן ומקשה על ההגעה למחלף דרור. תכנון מחלף אילנות – המעלה אבק על שולחן המתכננים במשרד התחבורה – וביצוע כביש 561 לא נראו היו באופק.

 

בחודש נובמבר 2018 נבחרה קרן לראשות מועצת קדימה-צורן והחלה לעשות את מה שמצופה מראש רשות רציני לעשות – מיפוי כלל הבעיות בתחום התחבורה ביישוב, הגדרת יעדים ומטרות ברורים וישימים בתחום, פעולה נחושה ועניינית בשקיפות, תוך גיוס הציבור הרחב למאבק בגורמים הרלוונטיים. קרן פשוט התחילה לעבוד. פשוט כך, לעבוד ולא לבלבל את המוח. והנה, חלפו רק ארבע שנים מבחירתה, וקרן מציגה סל השגים מרשים שיפתור בטווח קצר את רוב בעיות התחבורה של תושבי קדימה-צורן. תכנית המתאר החדשה של קדימה-צורן מתעכבת בשל התעקשותה של קרן כי קודם לאישור תכניות בניה חדשות ינתנו פתרונות בעניין בנושא תנועה וחניה, בצומת "הדסים" נבנה בימים אלו מחלפון שיפתור את בעיית הפקק ביציאה מקדימה בשעות העומס, חברת "נתיבי ישראל" מבצעת בימים אלה עבודות לבניית רמזור בצומת שדרות הדקלים עם כביש 562 שיקל את התנועה בכביש, יאפשר פניה ימינה חופשית לכיוון תל-מונד וירחיב הכביש לבאים מצורן. בנוסף, לאחר מאבק ציבורי ותקשורתי נחוש, הסכים משרד התחבורה לתקצב את בניית מחלף אילנות ואת כביש 561 "המוקפא" (זה שהררי הבטיח לנו כבר עשרים שנה שהנה יסלל). ואם זה לא מספיק – צאו לראות אילו הסדרי חניה נקבעו באזור התעשיה של קדימה, בצמוד ל yellow שליד הדסים. לשטוף את העיניים ולקנא.

 

ובמושבה? בדיוק הפוך מקדימה-צורן. המצב נעשה קשה מיום ליום, הבעיות נערמות ולא נראים פתרונות באופק. תכנית מתאר  ל- 48,000 תושבים מקודמת, בעוד התנועה החיצונית העוברת בישוב מתגברת מיום ליום ורחוב הבנים סואן, פקוק ומפויח מאי פעם. החיבור המחודש של רחוב המייסדים לכפר-נטר אינו נראה באופק, רחובות הנוטר, המחתרת והעצמאות חזרו להיות מסכני חיים, מערך התחבורה הציבורית קרס, פקקי התנועה והמחסור בחניות לאורך רחוב המייסדים הפכו לשגרת יומנו, חברת נתיבי ישראל הודיעה קבל עם ועולם שתסגור כליל את היציאה מרחוב המייסדים לאחר הקמת מחלף אילנות, מדרכות שבורות מסכנות חיים ועוד.

 

ואצלנו הררי מכהן כראש מועצה וסגן ממלא מקום ראש מועצה כבר 19 שנים תמימות! ולא הצליח לפתור אף לא אחת מבעיות התחבורה הרבות במושבה. לבד מהבטחות סרק בפייסבוק, תמונות עם שרי התחבורה ממפלגתו לדורותיהם, פוסטים זועמים והודעות ווטסאפ ומסנג'ר מאיימות כלפי תושבים מתוסכלים, לא נעשה בעצם מאום! חבריו לקואליציה של הררי, כהרגלם שותקים, בהמתינם בחיל ורעדה, שישריין אותם שוב ברשימתו.

 

מערכת "במושבה" רואה לעצמה חובה להעלות לסדר היום הציבורי את הבעיות והסוגיות המהותיות בתחום תשתיות התחבורה, תוך התייחסות מקצועית, מעמיקה ועניינית לבעיות השונות מהן אנו סובלים שנים. בעיות אשר מתגבשות לכדי קטסטרופה תחבורתית, צפויה ומתהווה, נוכח הגידול החד הצפוי במספר תושבי המושבה מיד לאחר הבחירות הקרובות. בחלק מן המקרים, אף נציג פתרונות אפשריים לבעיות.

 

בגיליונות הקרובים, נעמיק בכל פעם באחת מבעיות תשתיות התחבורה. במסגרת זו נעסוק, בין היתר, בהבטים התחבורתיים המאיימים של תכנית המתאר הישובית המתהווה, קריסת התחבורה הציבורית במושבה ונעדכן מה מתקדם בענין רחוב המייסדים הפקוק, הסואן ונטול פתרונות חניה. נתייחס גם לתכנית לסגור כליל את היציאה מרחוב המייסדים לכביש 4 ומשמעויותיה, לסוגיית סגירת החיבור בין המושבה לכפר-נטר, ונאיר את סדר העדיפויות המעוות של המועצה בפיתוח תשתיות בישוב, תוך הזנחת תחום תשתיות התחבורה.

 

 

בגיליון הנוכחי נסקור את סאגת סגירת חיבור רחוב המייסדים לכפר-נטר, שכל כולה מחדל מתמשך. ניתן היה למנוע את ביטול החיבור ומשהוחלט על הסגירה, בודאי ניתן היה להסדיר בזריזות וביעילות תכנית לפתיחתו. העובדות ברורות וזועקות, אך המוטיבציה לא ברורה. ונשאלת השאלה: האם – על רקע לחצי תושבים משכונת 212 מערב המתנגדים לחיבור – הררי בכלל רוצה לפתוח את חיבור המושבה לכפר-נטר?

 

מעט רקע הסטורי – רחוב באר גנים, או בשמה הקודם של השכונה – "שיכון שכטר", היווה ציר היסטורי שקישר בין אבן-יהודה למושב כפר-נטר, ושימש את תושבי המושב ובית-יהושע בבואם לסידוריהם באבן-יהודה (דואר, בנקים, מכוני תערובת, מחסני הביצים ועוד). הציר אף היווה עבור תושבי המושבה את הדרך לבית העלמין. לימים, עם צמיחתה של המושבה והקמת שכונת באר-גנים גדל העומס ברחוב הצר שלא תוכנן ונועד לעומסי התחבורה שנוצרו. כך עלה הצורך בסלילת כביש "עוקף באר גנים" מדרום לשכונה. ואכן, במסגרת תכנית 212, הוצע תוואי חליפי מדרום לשכונת באר גנים, אשר אושר כחלק מהתכנית, נסלל והיווה חלופה ראויה לכביש הישן והצר בלב שכונת באר גנים. חשוב לציין שהכביש העוקף, אושר ונסלל שנים לפני שהבית הראשון בשכונת 212 מערב ניבנה, כך שכל תושב שקנה מגרש בשכונה, ידע ומראש כי ביתו סמוך לכביש.

 

במהלך השנים, וככל שהתנועה העוברת במושבה גדלה, גדל גם העומס בכביש זה, והחלו לחצים של חלק מתושבי שכונת 212 מערב, לסגור אותו. משמעות הסגירה, כמובן, היתה שהתנועה עברה לרחובות: העצמאות, הנוטר, המחתרת והבנים. בנוסף ללחצים שהפעילו, פנו תושבים אלו לבית המשפט בטענה כי נקודת החיבור בין הכביש לכפר-נטר לא הוסדרה בתכנית מפורטת. לעתירתם  הצטרפו תושבים מכפר-נטר, שקפצו על ההזדמנות להיפטר מתנועת רכבי המושבה במושבם. השופט שדן בעתירה הבין את משמעויות סגירת הכביש, וחרף הבעיתיות המשפטית-תכנונית שהציגו העותרים בפניו, ניסה בכל דרך לגרום למועצת אבן-יהודה "להפשיל שרוולים" ולפתור את הבעיה התכנונית, הפשוטה יחסית. אך מרגע שהבין השופט, כי במועצת אבן-יהודה לא ממש נלחמים על הכביש, קבע שיש לסגור אותו לאלתר עד אישורה של תכנית.

 

על מנת להביו את גודל המחדל ועד כמה שלומיאלית ההתנהלות, להלן סקירת הארועים במהלך תשע! השנים האחרונות. במהלכן מתנהל "הקרב" על חיבור הכביש לכפר-נטר.

 

בסקירתו השבועית של הררי מתאריך 27.6.2014, לפני שמונה וחצי שנים תמימות!, מדווח הוא כך:
"ב- 15 ביוני נפסק בבית המשפט המחוזי פסק דין בנוגע לחיבור בין אבן-יהודה לכפר-נטר (עוקף באר גנים). בפסק הדין על המשיבות ובהן מועצת אבן-יהודה, להגיש עד ליום 1.11.2014 תכנית חדשה לסידור המעבר". עד כאן ומפיו, משפט אותו הוא ודאי היה מעדיף לשכוח ולהשכיח.
השופט, אם כן, ביקש בסך הכל שתוגש תכנית לועדה המקומית, דבר שבכל רשות מקומית מקצועית ועניינית אורך חודשיים –שלושה. אך אצלנו זה קרה רק לאחר חמש שנים תמימות. במהלכן, כמובן, פסק בית המשפט שיש לסגור כליל את המעבר עד אישורה הסופי של התכנית. מדהים – בית המשפט בעצם "התחנן" בפני הררי שיגיש תכנית בתוך מספר חודשים כדי למנוע סגירת החיבור. אך להררי לקח חמש שנים להגיש תכנית פשוטה לועדה המקומית. ובינתיים, הכביש סגור והתנועה העוברת במושבה מאמללת את חייהם של מאות משפחות ברחובות המושבה כולה. אלפי מכוניות, משאיות, סמי-טריילרים, טרקטורונים ואופנועים חוצים את רחובות העצמאות, הבנים, הנוטר, המחתרת ועוד, מסכנים חיי אדם ומרעידים את הבתים. והכל אך ורק בגלל עצלות, חובבנות, ויש יאמרו חוסר מנהיגות, אשר מנעו מלהגיש תכנית פשוטה, בפרק זמן סביר שניתן על ידי בית המשפט.

 

מכאן ואילך לא קורה הרבה במהלך השנים, לבד מדיווחים עקרים בפייסבוק מעת לעת. דיווחים שנועדו לתת תחושה של עשייה. בפועל, חוץ מדיבורים ופוסטים מעייפים, לא קורה דבר, וספק אם יקרה בשנים הקרובות. הנה שלל דוגמאות :

 

16.1.2018 מדווח הררי בחגיגיות שנפגש עם שר התחבורה דאז, חבר מפלגתו ישראל כץ, ש"הורה לצוות משרדו לפעול מול המועצה האזורית חוף-השרון לקדם את פתיחת כביש עוקף באר גנים". כלומר, שנים לאחר סגירת הכביש, מבקש הררי משר התחבורה של מדינת ישראל, שיטפל עבורו בתכנית פעוטה שגודלה 4 דונם. בעוד ראש רשות מקצועי וענייני, פשוט מגיש ומקדם תכנית שכזו תוך חודשים, במושבה רותמים לשם כך לכאורה את שר התחבורה. אגב, באותו דיווח מבשר הררי כי "הצפי לסיום סלילת כביש 561 בשנת 2020…".

 

בסקירה נוספת מתאריך 16.11.2018 חוזר הררי על הודעותיו החגיגיות שמהן כמובן לא קרה דבר.

 

בתאריך 1.3.2019 שב ומדווח הררי על ישיבה רבת משתתפים במשרדו בהשתתפות "צוותי ההנדסה של נתיבי ישראל". לא פחות. שהציגו בפניו את התכנית לפתיחת הכביש. מה נאמר? אם זה לא היה עצוב זה היה מצחיק…

 

בתאריך 15.3.2019 מוסיף ומדווח הררי, ושוב "בחגיגיות", שמליאת הועדה המקומית "שרונים" אישרה את החיבור המחודש לכפר נטר. מי שחשב לתומו שבא לציון גואל התאכזב גם הפעם. מאז אישור מליאת "שרונים" את התכנית, היא נדונה בועדה המחוזית שהמליצה להפקידה להתנגדויות שאכן הוגשו.

 

מאז, למרות שחלפו כ- 3 שנים, התכנית הפעוטה טרם אושרה ולא ברור מה עלה בגורלה. בישיבת המועצה בחודש נובמבר 2021 אושר בחופזה, ללא מתן הסבר מפורט, כתב שיפוי לועדה המחוזית ולחברת נתיבי איילון בהקשר לתכנית. לא ברור מה עמד מאחורי ההחלטה, אולם מאז לא קרה דבר.

 

בתאריך 11.12.22, לפני מספר שבועות, אמורה היתה ועדת ההתנגדויות של הועדה המחוזית לקיים דיון פנימי בתכנית חיבור המושבה לכפר-נטר. אך "יד נעלמה" הורידה את התכנית מסדר היום. מישהו כנראה לא רוצה שהדברים יתקדמו ויתקיימו לפני הבחירות למועצה הצפויים באוקטובר הקרוב.

 

דיווחים אם כן יש לנו למכביר. הודעות חגיגיות בשפע. הבטחות ללא כיסוי כיד המלך. אולם כביש שמחבר אותנו לכפר-נטר, ואשר היה קיים עד הגעתו של הררי, אין. ובינתיים, התנועה החיצונית העוברת במושבה ממשיכה למרר את חייהם של אלפים מתושבי המושבה, לפגוע באיכות חייהם של האחרים ופתרון לא נראה באופק.  תנו לקרן גרין לטפל בפרויקט ותראו אין הבעיה נעלמת תוך חצי שנה…

 

שתף:

עוד פרסומים: