חשיפה: סגירתו לצמיתות, בשנת 2025 , של החיבור המזרחי של המושבה מרחוב המייסדים לדרך מספר 4

חדשות רעות מאוד לאבן-יהודה. סגירת היציאה מרחוב המייסדים, כפי המסתמן, תתרחש כבר לקראת סוף שנת 2025 .כן כן, ממש מעבר לפינה. מדור לעומקם של דברים, גיליון מרץ.

 

אין מוצא. חשיפה – מסך העשן מוסר, ונחשפת סגירתו לצמיתות, בשנת 2025, של החיבור המזרחי של המושבה מרחוב המייסדים לדרך מספר 4

 

זה היה ביום הכיפורים. בהפסקה, בית תפילת מנחה למוסף, התיישבתי לצד מספר חברים מבוגרים ושמעתי סיפורים על ימים אחרים במושבה. היו שם אהוד קימל, אברהם פרנק ומוישה בירנבאום, כולם זכרם לברכה. מוישה סיפר זיכרונותיו, כילד, על הקמת הכניסה והיציאה ההיסטורית של המושבה מרחוב המייסדים לדרך מספר 4 (הכביש הישן). אהבתי את מוישה. את חיתוך הדיבור, ההומור המפתיע, כושר הסיפור ולא פחות מכך את העובדה שהיה חבר של סבא. "אז בנו אחרת", פתח מוישה. "בהתחלה היו מסדרים זו לצד זו אבנים כאלה גדולות, אחר-כך ביניהן היו שופכים עם מריצות אבנים יותר קטנות. הערבים קראו להן 'עדשיה' כלומר עדשים. מעליהן וביניהן היו שופכים אבנים עוד יותר קטנות 'סומסומיה' הם היו קוראים להן. ורק בסוף היו שופכים מעט זפת. והכביש הזה החזיק שנים. שנים"

 

כך הקימו, בעמל וביזע, את כביש הכניסה והיציאה המזרחית למושבה. זה שבמשמרת של הררי, כתוצאה מחוסר מעש רשלני, הוחלט לסוגרו ולצמיתות. אך בינתיים, ובכישרון פוליטי יש לאמר, מסתירים זאת מאיתנו תושבי המושבה.

 

כפי שכבר נכתב במדור זה, בכל מאבק מול גוף ציבורי (כמו גם מול גוף מעין ציבורי המספק שירותים), אנחנו תמיד בצד המפסיד. בכל מחלוקת מול גורם שלטוני, ארצי או שלטוני (והפעם משרד התחבורה) ידנו תמיד על התחתונה. כך זה, כאמור, שהרשות המקומית חלשה, פוליטית מדי ולא מקצועית מספיק. כזו המתקשה לתפקד בענייניות, מקצועיות ויעילות. כזו אשר במקום להפשיל שרוולים, להעמיק, להתמקצע, לעבוד ולהלחם עבורנו,  מעדיפה להתמקד בשעשועים, פעילות ענפה ברשתות החברתיות, הידוק קשרים פוליטיים עם שרי מפלגת השלטון והרחבת אוסף התמונות עם שרי ממשלה.

 

התוצאה הטבעית היא – כי במקום איכות חיים, אנו עדים, שוב, להסתרת האמת, עד לשלב בו התכניות הופכות למציאות. אז אנו זוכים לשלל תרוצים וסיסמאות סרק, עד כמה התאמץ הררי בשבילנו, אך שוב "לצערו", שוב ושוב, פשוט "אין מה לעשות", "כך הוחלט על ידי הגורמים הסטאטוטוריים המוסמכים".

 

הסגירה הצפויה לצמיתות של הכניסה והיציאה המזרחית במושבה – חיבור רחוב המייסדים לכביש מספר 4 (הכביש הישן), מהווה מחדל נוסף של המועצה, אשר העומד בראשה עושה מאמצים כבירים להסתירו מאיתנו לפני הבחירות הקרבות. אתאר ואדגים אף במסמכים רשמיים, עד כמה דלה היכולת בקידום מהלכים אסטרטגיים ועוד יותר מכך במניעת מהלכים שכאלו, חיצוניים או פנימיים, הפוגעים באיכות חיינו. מדובר הפעם בביטול סופי ומוחלט של החיבור ההיסטורי, המהווה את אחד מיתרונותיה היחסיים הבולטים של אבן-יהודה – נגישות לצירי התנועה המרכזיים. והנה, שוב, אנחנו מאבדים יתרון יחסי נוסף בדמות סגירת תשתית תחבורתית מרכזית במושבה, אשר משמעויותיה דרמטיות, ביחוד על רקע תכנית הררי להגדלת הישוב ל- 48,000 תושבים בזריזות עד לשנת 2040

 

במה דברים אמורים?

 

תכנית "תת"ל 43" הנה תכנית להרחבת כביש מספר 4 ומחלופו (הסרת כל הצמתים המרומזרים) בקטע הדרך שבין מחלף "הדרים" לחדרה. במקור, נכלל בתכנית גם קטע הדרך שבין רעננה למחלף "הדרים", אולם בשל סוגיות איכות אויר, נגרע מהתכנית קטע זה.

 

כידוע, כביש מספר 4, בקטע: מחלף "הדרים" – נחל חדרה, עובר במרכז הארץ, ומהווה ציר תחבורה מרכזי וחשוב. מכאן, ברורה שאיפת המדינה להרחיבו באופן שיאפשר הגדלת קיבולת הדרך, גישה נוחה ובטוחה לישובים סביבו, הסרת חסמים לקמת יחידות דיור נוספות ומעל לכל שיפור רמת השרות והבטיחות למשתמשים בדרך. התכנית כוללת הקמת מחלפים לכל אורך הקטע במקום הצמתים הקיימים היום, הגדלת מספר הנתיבים משני נתיבים בסיסיים, לשלושה או ארבעה נתיבים, רצועה ברוחב 18 מ' במרכז הדרך לתחבורה ציבורית, שבילי אופניים, שיקום נופי ועוד ועוד.

 

לכל הדעות, המדובר בתכנית, שבבסיסה רצון להיטיב עם כלל הנוגעים בדבר. חלק מהעבודות ההנדסיות רחבות ההיקף המתבצעות בימים אלו בקטע הכביש: פרדסיה-מחלף "דרור", נגזרות מהתכנית, עובדה המלמדת על נחישות המדינה להשלים ביצוע הרחבת הכביש במלוא רוחב זכות הדרך בזמן הקרוב… "נחישות" זו היא בבחינת חדשות רעות מאוד לאבן-יהודה, מכיוון שמשמעותה סגירת היציאה מרחוב המייסדים, כפי המסתמן, כבר לקראת סוף שנת 2025. כן כן, ממש מעבר לפינה. אך מבחינתו של הררי "הכל בסדר" ובלבד שהאסון התחבורתי הנוסף המתרגש עלינו, יקרה לאחר הבחירות למועצה השנה… הררי מבין שביטול חיבור רחוב המייסדים לכביש 4 יעביר עומסי תנועה כבירים לרחובות העצמאות, הנוטר, המחתרת ורבין, שכבר היום עמוסים דיים. הוא מודע לכך שאלו אף יקרסו כליל נוכח תכניתו להגדלת הישוב ל 48,000 תושבים עד לשנת 2040. אך הוא מתפלל שתוצאות המחדל שארע במשמרת שלו ידחו לאחר הבחירות. זה, ורק זה מעסיק אותו.

 

באופן טבעי למדי, קורה שתכניות מסוג זו, המשנות מצב קיים, נתקלות בלא מעט התנגדויות מרשויות מקומיות, מושבים, קיבוצים, קהילות, פירמות עסקיות וכיוצ"ב, הרואות עצמן נפגעות מכל הנלווה לתכנית שכזו; ובכלל זה: הפקעת שטחים לצורך הרחבת הכביש, חשש ממפגעי איכות סביבה, ביטול כניסות ויציאות לתחנות דלק ועוד. כך ארע גם בתכנית זו, שהוגשו לה 182! התנגדויות, חלקן קבוצתיות. בין המתנגדות היו: מועצת אבן-יהודה, מועצת תל-מונד השכנה ועיריית כפר-יונה, שטענו כנגד הכוונה  לבטל כניסות ויציאות בתחום שיפוטן. בהמשך ארחיב מעט בענין, אבל כולנו ודאי מנחשים מי הצליח בהתנגדות ומי כשל? ספויילר – על כך לא דווחנו בסקירה השבועית…

 

בתום הליך תכנוני ממושך, שנמשך מעל עשור שנים וכלל תאום מול עשרות גופים (כולל מול המועצה שלנו שלא ממש הבינה בזמנו מי נגד מי…), פורסמה התכנית להשגות הציבור ("התנגדויות") בתאריך 23.5.2016 . כאמור, הוגשו לה 182 התנגדויות, על ידי הרשויות המקומיות הרבות שהכביש עובר בתחומן ומשרת את תושביהן, הועדות המקומיות לתכנון ולבניה, נציגויות תושבים מישובים רבים, חברות דלק להן תחנות דלק לאורך הכביש ואפילו נציבות שרות בתי הסוהר בהקשר לשני מתקני כליאה גדולים הנמצאים בקטע הדרך.

 

רוב ההתנגדויות הוגשו באופן מקצועי, באמצעות עורכי דין המתמחים בנושא, גובו כמובן בחוות דעת מקצועיות ערוכות בידי יועצי תנועה ומומחים ומובילים, יועצים מתחום איכות הסביבה ואחרים. בשל מספר ההתנגדויות העצום, וכמקובל במקרים דומים, מונה "חוקר התנגדויות", שתפקידו לשמוע את ההתנגדויות ולהמליץ לגורם המאשר כיצד לנהוג בעניינן. לתפקיד מונה ברוך יוסקוביץ, אדריכל ומתכנן עירוני.

במהלך החודשים אוגוסט וספטמבר 2016, במועדים שונים, נשמעו כל ההתנגדויות על ידי החוקר שבתום עבודתו העביר ריכוז טיעוני המתנגדים והמלצותיו. מיותר לציין כי כל המפורט לעיל לא דווח כלל לתושבי המושבה בזמן אמת, שנאלצו ללקט מידע מפרסומים שונים. אלו מבין התושבים שהגישו התנגדויות, לא קיבלו כל גיבוי מהמועצה, להבדיל מתושבי פרדסיה שראש מועצתם התייצב לדיון עימם וסייע להם בהצגת הטיעונים.

 

בגיליון הקודם, דווח תפקודו השלומיאלי של הררי בכל הנוגע לפתיחה מחודשת של חיבור רחוב המייסדים  לכפר-נטר. פורסמה הקלטת הדיון בועדת ההתנגדויות, וכולנו יכולנו לחזות בעיננו בראש מועצה עייף המגיע לא מוכן לדיון, ללא יועצים מקצועיים, לא מגובה בחוות דעת מקצועיות ובסך הכל עומד די נבוך וחסר אונים למול נציגי כפר-נטר הרבים שפשוט "עשו לנו בית ספר". גם בהקשר למאבק הכושל למניעת סגירת חיבור רחוב המייסדים לכביש 4, אנחנו חושפים כאן לראשונה מסמך שמעולם לא הובא לידיעת תושבי המושבה, ואף לא לחברי המועצה; מסמך ממנו ניתן ללמוד, שוב, עד כמה חובבנית גישתו של הררי בטיפול בסוגיות אסטרטגיות, בעלות השפעה דרמטית על איכות חיינו מעתה ועד עולם. המסמך המדובר הוא הדו"ח המסכם אותו הגיש חוקר ההתנגדויות, ובו התייחסות להתנגדות מועצת אבן-יהודה, שכרגיל, נדחתה.

 

המעמיקים בדו"ח  למדים שהעניין לא ממש "הזיז" להררי, שכן הגיע גם לדיון זה, באופן רשלני, ללא סוללת עו"ד שיציגו טיעוניו וילחמו כאריות על איכות חיינו, ללא יועץ תנועה שיסקור המשמעויות ההרסניות לתושבים אם אכן יבוטל חיבור רחוב המייסדים לכביש 4 ושוב ללא חוות דעת סביבתית, שתסקור את מפגעי הרעש וזיהום האוויר הצפויים. משהו לא מובן כאן – 100 מיליון ש"ח למבנה עירייה גרנדיוזי נמצאו, אך כמה עשרות אלפי ש"ח למאבק אסטרטגי צודק והכרחי, אלו לא נמצאו.

 

יתרה מזו – נדהמתי לגלות שמועצת אבן-יהודה, בעצם, כלל לא הגישה התנגדות לתכנית. המועצה "תפסה טרמפ" על התנגדות הועדה המקומית "שרונים", שעיקר התנגדותה נסוב על סוגיית שיפוי הועדה בגין תביעות ירידת ערך הצפויות עם אישור התכנית. במקום לגייס בעלי מקצוע וציבור רחב למאבק צודק, נחוש ומקצועי, מאבק שיצור הד בשל ההחלטה לבטל חיבור ישוב לכביש מרכזי  – חיבור המהווה את אחד מיתרונותיה היחסיים של המושבה –  הררי פעל בהסתר מהתושבים, לא הגיש כלל התנגדות, הופיע כ"טרמפיסט" ולא כראש רשות מקומית מכובדת, וייחל לחסדי שמיים. לצערנו, שמיים לא ריחמו, והוחלט לסגור את הכביש ולצמיתות.

ובשול הדרך…

 

במהלך הדיון, מבלי משים, כבדרך אגב, ציין הררי, כי אבן-יהודה  תגדל ויגורו בה 50,000 תושבים לפי תכניתו המתהווה. לא פספסנו – תחקירנינו קוראים כל פרוטוקול ומתמללים כל הקלטה. לנו התושבים, מספר הררי עד היום שהוא נאבק בהגדלת המושבה, בעוד למעשה ובפני גורמי התכנון של "תת"ל 43", חשף כבר לפני 7 שנים!! את תכניתו להפיכת המושבה לעיר בה יגורו 50,000 תושבים...

 

חשוב לציין כי לעורכי תכנית "תת"ל 43" היתה כוונה לבטל חיבורים נוספים לאורך כביש 4. בכלל זה תוכנן לסגור את החיבור הקיים לכניסה המערבית לתל מונד, ואת החיבור הקיים לבית העלמין של כפר יונה. כוונה זו גררה מאבק נחוש מצד ראשי הרשויות של תל-מונד וכפר-יונה, מאבק שלאחריו בוטלו תכניות אלו. איך זה קרה? בכפר-יונה ותל-מונד יודעים להילחם במקצועיות על האינטרסים של הישוב ותושביו. התוצאות ניכרות. אנחנו באבן-יהודה נוהגים ברשלנות וחובבנות, וכל גורם ממשלתי או אחר עושה בנו כרצונו.